مجتمع مسکونی فراز 1250 متر مربع زیر بنا دارد که نمای پروژه از بتن های GRC استفاده شده است.
این پروژه از 4 واحد تیپ 180 متری و یک واحد 130 متری در طبقه همکف شکل گرفته است. به خواست کارفرما از آجرهای شاموتی رنگ در نمای جنوبی استفاده شد.
تم رنگی این پروژه رنگ کرم روشن و رنگ چوب طبیعی است و همچنین از سنگ های اسلب دهبید کرمی با ابعاد آزاد در کف واحدها کار شده است.
در ورودی ساختمان از سنگ اسلب اسپایدر قهوه ای بصورت باکس استفاده شد و با لاین نوری خط مرزی بین دو نوع سنگ بوجود آوردیم، در فضاهای مختلف از دیوارکوب های چوبی استفاده شد که باعث سرزندگی در فضاها گردید.
تیم تاق، مجتمع مسکونی یاس منطقه خانه اصفهان را 5 واحد 250 متری روی پیلوت با زیربنای 1450 متر مربع طراحی و اجرا نمود. زمین این پروژه 400 مترمربع می باشد که هم از طرف شمال و هم از طرف جنوب دارای معبر بود.در هر دو نمای پروژه بدلیل معرض دید بودن هویتی یکسان در نظر گرفته شد که متریال های مشابهی نیز انتخاب گردید.نماهای پروژه با متریال سنگ عباس آباد و ترموود و فلاشینگ های مشکی در لبه های تراس ها استفاده شد.نورگیری این پروژه از جهت شمال و جنوب اتفاق می افتد که در طراحی سعی شد کلیه فضاها با نور طبیعی احاطه شوند.
ورودی ها از هردو جهت شمال و جنوب انجام شد که ورودی اصلی و لابی از سمت معبر شمالی مجموعه بود. طراحی و اجرا در حیاط و ورودی بدین صورت انجام شد که دیوار بصورت معلق با باغچه ای بزرگ در زیر آن انجام شد و پشت همین فضا در حیاط آبنمایی از همان سنگ نما با دو بافت متفاوت ایجاد شد. در داخل دیوارهای حیاط نیز باغچه هایی در نظر گرفته شد بدین منظور که درصد فضای سبز رعایت شود و پارکینگ ها نیز فضای خود را مطابق با استانداردها داشته باشد و دو پارکینگ درگیر نیز به پروژه اضافه شود.
هر واحد شامل 4 اتاق که یک اتاق مستر هست.متریال های با کیفیتی از جمله ورق های ام دی اف AGT و چوب بلوط رگه دار که هم در ساخت کابینت و هم دیوارکوب ها و هم در سقف آشپزخانه استفاده شد.
سیستم سرمایش و گرمایش از داکت اسپیلت با برندLG که دارای کوئل حرارتی بود استفاده شد و همچنین برای زیبایی از دریچه های خروجی خطی استفاده گردید. کف واحد نیز از سنگ دهبید روشن استفاده گردید.
مدیر عامل شرکت فولادسنگ مبارکه اصفهان دو واحد آپارتمان را برای دفتر شرکت در اصفهان خریداری کردند. ایشان برای راه اندازی این دفتر و ترکیب دو آپارتمان به دفتر ما مراجعه کردند. پس از چندین جلسه با ایشان و پرسنل این شرکت،تیم تاق تصمیم به تحقیق و برآورد قیمت گرفت.
ابتدا پلان دو آپارتمان اصلاح و ترکیب شد ولی دو ورودی آپارتمان به عنوان فرصت حفظ گردید،که از داخل بعنوان یک مجموعه یکپارچه شکل یافت.
این فضا شامل اتاق جلسات که یک آشپزخانه مبله و فضای نشیمن و سرویس بهداشتی مجزا برای مهمانان و مدیر عامل بود و از طریق یکی از درب ها به طور مجزا با بیرون ساختمان ارتباط داشت که برای برگزاری جلسات، فضا درگیر با قسمت اداری نباشد.
این اتاق جلسات با درب بزرگی به فضای اداری و مدیریت ارتباط داشت که خدمت رسانی و ورود پرسنل خود شرکت به طور مجزا صورت گیرد. اتاق مدیریت به عنوان هسته مرکزی فضا ها واقع شد و شامل یک بایگانی و اتاق استراحت گردید. فضاهای دیگر نیز شامل دو اتاق شیشه ای برای پرسنل، فضای پذیرش و انتظار، آشپزخانه و سرویس بهداشتی برای پرسنل بود. کارکرد این دفتر در واقع محلی برای تنظیم قراردادها و جلسات مهم شرکت فولاد سنگ و ارتباط با دیگر ارگان ها و ارتباط با بخش اداری کارخانه اصلی فولاد سنگ را شامل می شد.
مجتمع مسکونی حکیم در زمینی با بر 11 متر و طول 27 متر با سطح اشغال 60درصد+1.80 متر در انتهای کوچه ای قرار گرفته که به همین خاطر در نماسازی باید رعایت قوانین مربوط به پلاک کناری صورت گیرد.
این مجتمع دارای 4 واحد تیپ، 185 مترمربع و یک واحد 135 متر مربع در طبقه همکف، 1300 مترمربع زیربنا را تشکیل می دهد.در نماهای پروژه از آجر سفید و ترکیب با آجر شیاردار طوسی رنگ برند شهرزاد و آذرخش استفاده شد و فلاشینگ های رنگ مشکی بر لبه های کلیه تراس ها و جان پناه ادامه یافت.
در این مجتمع از ترکیبی از تم سفید و طوسی و کرم روشن و چوب طبیعی استفاده کردیم. در طبقه همکف گرمایش از کف انجام شد، سیستم سرمایش کلیه واحدها اسپیلت و گرمایش شوفاژ با پکیج های مجزا برای هر واحد می باشد.
متریال کابینت ها از برند ویسپن استفاده شده و ترکیبی از رنگ چوب و سفید و سنگ مشکی تری دی بلک می باشد،همچنین از شیشه های فرم لس استفاده شد.کف واحدها از سنگ سفید کرم دهبید با ابعاد 140*140 استفاده شد و رنگ کرم سفید سنگ در دیوارهای پله و پارکینگ امتداد داده شد.
این بقعه تاریخی در اصل خانقاه و محل زندگی عارف برجسته، پیرمرتضی علی اردستانی مربوط به دوره تیموریان می باشد و در شهرستان اردستان (اصفهان) واقع شده است. این بنا در تاریخ 30 تیر 1384 با شماره 12119 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بقعه دارای گنبدی به طول 10 متر و دو ایوان جنوبی و شمالی است و ورودی آن از ایوان جنوبی می باشد.
این گنبد ابتدا بر پایه ای چهارگوش و مربع قرار دارد که پس از رسیدن به ارتفاع 4 متری تبدیل به هشت گوش می شود که از شیوه های ساخت دوره تیموری می باشد. در این بقعه سه قبر به چشم می خورد که اولی متعلق به پیرمرتضی علی اردستانی، دومی از آن همسر او و سومین قبر برای پیرجمال الدین محمد اردستانی عارف بزرگ و مشهور قرن نهم و از شاگردان پیر مرتضی می باشد.
محجری چوبی پیرامون سه قبر، سال ساخت سنگ قبر و ضریح را 1039 ه.ق عنوان کرده که به دوره صفوی می رسد و تزیینات معماری به کار رفته در آن گواهی بر این قضیه می باشد که نشان می دهد تزیینات داخلی بر پیکر بنای دوره تیموری نقش بسته و روایتگر دو دوره تاریخی می باشد.
مرمت این بقعه بر اساس خواست میراث فرهنگی استان اصفهان در سال 1388 به صورت کاملا" تخصصی و تحت نظارت این سازمان انجام گرفت و کلیه آسیب های وارده و مرمت های غیر اصولی و دخالت های افراد محلی زدوده شد و تزیینات رسمی بندی آن و گنبد و همچنین نقاشی های گل و بته با طرح هایی که مربوط به دوره صفویه می باشد مرمت گردید، همچنین خط کشی های شیر و شکری با رنگ های گیاهی و به همان شیوه اجرایی گذشته مرمت گردید.
لازم به ذکر است دست نوشته هایی بر دیوارهای بنا با خط های خوش نوشته شده که در آن زمان مرسوم بوده و از لحاظ تاریخی دارای اعتبار می باشد که با حساسیت خاص در حفظ و نگهداری آن ها کوشش به عمل آمد.
خانه های تاریخی ارزشمند زیادی در کاشان وجود دارد از جمله خانه عباسیان،خانه طباطبایی،خانه بروجردی ها و ...
این خانه نیز که بسیار آسیب دیده و حتی ساختمان های بتنی از سوی کارفرمای قبلی در آن ایجاد شده بود که بدلایلی کنسل گردید. در حال حاضر آقای دکتر فریدونی کارفرمای این پروژه می باشند که خوشبختانه عاشق هنر ایرانی و فرهنگ ایرانی هستند.
این پروژه را به آقای حلی از معماران قدیم کاشان سپرده و ایشان نیز بخشی از کار مرمت را به تیم ما واگذار کردند. این خانه از تجمیع چندین خانه شکل گرفته و عملیات مرمتی زمانبری را دارد، چرا که از ابتدا باید سقف های بتنی حذف می گردید و کلیه الحاقات حذف میشد و بعد بر اساس سبک و سیاق خانه های کاشان احیاء صورت می گرفت و به شیوه های سنتی طاق و تویزه ها ایجاد میگردید. همچنین سبک سازی طاق ها در قسمت هایی انجام گردید و کلیه تزیینات گچی، نقاشی، پارچه بری،آجرکاری و .... بطور پیوسته مرمت و احیاء گردید.
کارفرما این پروژه را با کاربری هتل سنتی به بهره برداری می رساند و به همین خاطر بنای تاریخی دارای کاربری فعال پویا و سرزنده می ماند و آسیب کمتری میبیند، در اینجا لازم می دانم از زحمات این بزرگوار و همه کسانی که به نحوی در پیشبرد و به ثمر رسیدن این پروژه حضور فعال داشتند کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورم.
کاخ عالی قاپو نمونه ای برجسته از هنر معماری عصر صفوی در میدان نقش جهان می باشد که در گذشته از آن به نام دولت خانه مبارکه نقش جهان و قصر دولت خانه یاد می کردند. این بنا دارای 1800 متر مربع مساحت، در شش طبقه یا اشکوب ساخته شده و 38 متر ارتفاع دارد و به عنوان بلند ترین بنای عصر صفوی شناخته می شود که به دستور شاه عباس اول ساخته شده است.
این کاخ در سده یازدهم تکمیل شد و جایگاه اداره امور کشور و دربار پادشاه بوده است. این ساختمان شش اشکوب دارد و هر اشکوب دارای آرایه ویژه خود می باشد. در اشکوب سوم بزرگترین اتاق، ویژه به تخت نشستن شاه عباس و اشکوب ششم، ویژه پذیرایی رسمی پادشاه و جایگاه نوازندگان بوده است.
در زمان شاه عباس دوم به اشکوب سوم آن ستاوندی رو به میدان با 18 ستون از چوب چنار افزوده شد. شاه در این ایوان هم می توانست ببیند و هم دیده شود.
هربرت در مورد این کاخ می گوید: « فراتر از دیگر بناها در خیابان پیش آمده است... بزرگترین جلوه آن در آراستگی نمایان آن است... در درون، اتاق ها قوس دار هستند و از طریق مشبک ها نور می گیرند، با طرح های برجسته که به رنگ های قرمز، سفید، آبی و طلایی نقاشی شده است. »
اتاق های کوچک و بی شمار آن مطلوب نیاز های اداری برای دیوان شاهی بوده است. مرمت سازه ای این بنا توسط پروفسور گالدیری انجام شده است، ستون ها و سقف های ستاوند بیرونی آن تحت نظارت میراث فرهنگی در دوره های مختلف مرمت گردیده است که تیم تاق نیز نقش کوچکی در این مرمت ایفا کرده است و در سال های جدید دیگر خبری از داربست در این بنای زیبا دیده نمی شود.
اشرف تالار های ایران،تالار اشرف،عمارتی با شکوه که چشم هر بیننده ای را در شگفتی میبرد. تالار اشرف یکی از بناهای تاریخی اصفهان است که در دوره صفوی سکونتگاه پادشاه، و حرم سلطنتی بود و در دوران قاجار، خانه صارمالدوله (فرمانده نظامیان اصفهان) شد، برخی از محققین نوشته اند در اوائل جنگ جهانی اول (1914 تا 1918 میلادی) تالار اشرف انبار علوفه بوده و بعد از آن یکی از واحدهای نظامی روسیه در آن مستقر شده است و در این زمان بوده است که گچبریها و نقوش زیبای کاخ را در زیر اندودی از گچ پنهان کرده اند.
در اواخر دوره قاجار، مرمت هائی در آن صورت گرفت و از ویرانی نجات یافت. پس از این تعمیرات بود که به اداره معارف وقت اختصاص یافت. بعد از دوران قاجار تعمیرات بیشتری در عمارت به عمل آمد و نقاشی هائی که از زیر گچ خارج شده بودند به وسیله استادکاران و نقاشان برجسته و هنرمند اصفهان ترمیم شدند.
عمارت باشکوه اشرف، دارای تالاری بزرگ در میانه بنا و اتاقهای جانبی است. تالار اصلی دارای سقف قوسی بلند (چون سقف آسمان) با تزئینات بسیار نفیس مقرنس کاری و قطاربندی با پوشش زرنگار و گچبریهای رنگین و لاجوردی زیباست که در هیچ کدام از بناهای دوره صفوی همانند ندارد. در نقطه اوج سقف تالار مرکزی، شمسهای گردان یا گردونه مهر با 24 شعاع زرین، چشم را خیره می کند که در میانه یک شمسه بزرگتر دوازده پَر و در دل مقرنسهای زیبای پُرنقش و نگار میدرخشد و منظومهای از ستارههای منقوش بر مقرنسها برگرداگرد این کانون تابنده حلقه زدهاند.
مرمت این بنا در سال 1394 به اینجانب واگذار شد که ابتدا مرمت اتاق شرقی را آغاز کردیم،بنایی غرق در زیبایی که هم اکنون به عنوان تالار تشریفات استانداری اصفهان ایفای نقش می کند،گرچه کم لطفی هایی در مورد این بنا شده است ولی شاهد پویایی این بنا در حال حاضر هستیم،لذا با حساسیت های همیشگی مرمت این بنا را سربلند به سرانجام رساندیم.
اشرف تالار های ایران،تالار اشرف،عمارتی با شکوه که چشم هر بیننده ای را در شگفتی میبرد. تالار اشرف یکی از بناهای تاریخی اصفهان است که در دوره صفوی سکونتگاه پادشاه، و حرم سلطنتی بود و در دوران قاجار، خانه صارمالدوله (فرمانده نظامیان اصفهان) شد، برخی از محققین نوشته اند در اوائل جنگ جهانی اول (1914 تا 1918 میلادی) تالار اشرف انبار علوفه بوده و بعد از آن یکی از واحدهای نظامی روسیه در آن مستقر شده است و در این زمان بوده است که گچبریها و نقوش زیبای کاخ را در زیر اندودی از گچ پنهان کرده اند.
در اواخر دوره قاجار، مرمت هائی در آن صورت گرفت و از ویرانی نجات یافت. پس از این تعمیرات بود که به اداره معارف وقت اختصاص یافت. بعد از دوران قاجار تعمیرات بیشتری در عمارت به عمل آمد و نقاشی هائی که از زیر گچ خارج شده بودند به وسیله استادکاران و نقاشان برجسته و هنرمند اصفهان ترمیم شدند.
عمارت باشکوه اشرف، دارای تالاری بزرگ در میانه بنا و اتاقهای جانبی است. تالار اصلی دارای سقف قوسی بلند (چون سقف آسمان) با تزئینات بسیار نفیس مقرنس کاری و قطاربندی با پوشش زرنگار و گچبریهای رنگین و لاجوردی زیباست که در هیچ کدام از بناهای دوره صفوی همانند ندارد. در نقطه اوج سقف تالار مرکزی، شمسهای گردان یا گردونه مهر با 24 شعاع زرین، چشم را خیره می کند که در میانه یک شمسه بزرگتر دوازده پَر و در دل مقرنسهای زیبای پُرنقش و نگار میدرخشد و منظومهای از ستارههای منقوش بر مقرنسها برگرداگرد این کانون تابنده حلقه زدهاند.
در ادامه کار بعد از اتمام اتاق شرقی بلافاصله در سال 1395 مرمت و بازسازی بخش مرکزی تالار را شروع کردیم و در اواسط سال 1396 پروژه تحویل داده شد و این بار نیز به عنوان پیمانکار نمونه از طرف استانداری شناخته شدیم.
طراحی این پروژه با استفاده از گره بندی های معماری سنتی در فضایی مدرن انجام شد،ضمن اینکه نورگیر مرکزی نیز از هونور های بازارهای سنتی الگو گرفته شد. همچنین تغییراتی در رسمی بندی انجام شد و سعی شد از متریال ها نیز بطور تلفیقی استفاده گردد.
در طراحی این المان از بتن روشن به عنوان عنصری همگون با بستر قرارگیری المان استفاده شده تا پیوستگی المان با محیط حفظ شود و از مس به عنوان عنصر جداکننده نشان استفاده شده است، چون مس تقریبا زیرساخت اکثریت تولیدات صنایع دستی اصفهان است و حضور این عنصر حیاط بخش به هنر دست هنرمندان اصفهان و بازتاب همه جانبه ی محیط بر سطح کروی آن معنای خاصی به المان می بخشد.
همچنین بخشی از تزیینات داخلی گنبد مسجد شیخ لطف ا... به عنوان عنصری که نشان را به میدان پیوند میزند بر زمین گسترده شده است تا هم جلوه ای از زیبایی میدان نقش جهان بوده و هم وحدت دهنده بین زمینه و المان گردد.
این طراحی مورد استقبال معاونت میراث فرهنگی تهران قرار گرفت و دستور اجرا داده شد و حتی تمایل داشتند که با تغییرات فرمی و توجه به بستر در سایر بناهای ثبت جهانی ایران نیز انجام شود.بودجه ساخت بر عهده شهرداری قرار گرفت که متاسفانه به مرحله ساخت نرسید.
این پروژه تجاری در خیابان شیخ مفید اصفهان یکی از خیابان های برند برای طراحی و دکوراسین داخلی ساخته شد،سعی شد با دیدگاه متفاوتی نسبت به تزیینات سنتی این کار انجام شود و تنوع در این کار به مخاطب القا شود.
یکی از همسایگان در مجاورت باغ قبلی که طراحی و اجرا کردیم، باغی با وسعت کمتر، حدود 1000 متر داشتند که ایشان پس از بازدید از باغ آقای دکتر علاقمند به انجام کار شدند. لذا تقریبا چند ماه بعد از شروع باغ آقای دکتر طراحی و اجرای آن را شروع کردیم.
سردر نفررو باغ را بصورت سنتی و همچنین از نرده های آجری شبکه ای استفاده کردیم.دیوارهای بنای داخل باغ را سیم گل کردیم که هماهنگی خوبی با محوطه ایجاد شد ضمن اینکه باعث کاهش هزینه ها نیز شد.
داخل بنا از کاشی های لعاب دار و سقف های قوس دار استفاده کردیم.محوطه باغ را با سنگ فرش با قلوه سنگ که در محدوده بنا بود استفاده کردیم و یک آبنما کوچک و نشیمن در مجاورت آن با نهرهایی با عرض 30 سانت که از اطراف نشیمن و مسیر سنگ فرش عبور می کرد احداث شد.
در پروژه خیابان آتش اصفهان، کارفرمای محترم عاشق سبک کلاسیک بودند،تیم تاق براساس سلایق ایشان طراحی و اجرای پروژه را در مساحتی بالغ بر 200 مترمربع با کاربری مسکونی و سه خوابه آغاز کرد.
طرح ها کاملا به سبک کلاسیک در کلیه فضا اتفاق افتاد و هماهنگی کامل بین کابینت چوبی و تزیینات گچبری سالن و اتاق ها، کاشی های سرویس ها و حتی کاغذ دیواری صورت گرفت.رنگ پروژه سفید،کرم و طلایی مرتبط با سبک کلاسیک در نظر گرفته شد و هارمونی رنگی بین این طیف صورت گرفت، و سعی شد از رنگ های روشن بیشتر استفاده شود. از چوب های کم رگه برای روکش کابینت ها استفاده شد و رنگ سفید با پتینه طلایی روی رنگ اصلی اجاد گردید.
گچبری ها در دو سبک اجرا شد و سقف ها کاملا پتینه در همان طیف رنگی انجام شد. در ورودی اتاق مستر مجسمه با ابعاد طبیعی ساخته شد و هماهنگی رنگی باز رعایت گردید.دور مجسمه نورپردازی با رنگ آفتابی انجام شد و سعی شد بر کیفیت بصری افزوده شود.
امامزاده هفده تن از ابنیه قرن یازدهم هجری بوده و در زمان شاه عباس اول صفوی بنا شده است که به ثبت ملی نیز رسیده است. این بنا در وسط میدانی قرار دارد که از آرایه های زیبای کاشی کاری، رسمی بندی، خط کشی های شیر و شکری و نقوش تزئینی بسیار زیبا بر روی رسمی بندی شکل گرفته است.
این بنا چهار درب و سه سرای زیبا و با شکوه دارد که در اطراف آن کتیبه زیبایی به خط غیاث الدین علی جوهری شیرازی نوشته شده است .
این بقعه به دستور سردار امامقلی خان ساخته شده است. امامزاده هفده تن دارای موقوفات مهمی در زمان امامقلی خان، یعن ی پسر الله وردی خان می باشد. امامقلی خان سردار معروف شاه عباس بود که لقب امیر الامرائی و قوللر آغاسی داشت و سالیان درازی حاکم فارس و لارستان و جزایر جنوبی ایران بود.
این امامزاده وقف نامه مفصلی داشته و امروز فقط وقف نامه معروف به خدیجه خانم در دست است که با خطی بسیار زیبا نوشته شده و رقبات زیادی را وقف امام زادگان کرده و حتی متولی آن را نیز تعیین کرده است.
در سال 1399 بنابه درخواست اداره اوقاف گلپایگان نقاشی های تزئینی روی رسمی بندی توسط تیم مجرب تاق مرمت گردید. متأسفانه دخالت های زیادی در کلیه آرایه های این بقعه صورت گرفته و حتی در گنبد آن مرمت غیر اصولی انجام شده است که حتی ناتمام گذاشته شده است. تیم ما با بهره گیری از تصاویر آرشیو اداره اوقاف و
نورپردازی بر بستر نقاشی ها، نقوش اصلی را استخراج و آسیب های وارده را حذف کرده و مرمت اصولی زیر نظر دو ارگان ا وقاف و میراث فرهنگی استان اصفهان به همان شیوه های اجرایی گذشته را انجام داد. امید است بناهای ارزشمند کشور همچون این بقعه از گزند آسیب و ویرانی دور بماند و این ثروت های ملی حفظ و حراست شود .
پروژه مسکونی کوشک در بلوار جمهوری شهر یزد در یکی از کوچه های اعیان نشین ساخته شد.این پروژه توسط آقای دکتر عباسی استاد دانشگاه یزد مدیریت می شد و قسمتی از آن به تیم ما سپرده شد که با تغییراتی عملیاتی شد.
کارفرما قصد داشت ساختمانی خانوادگی با حس تعلق از خود به یادگار گذارد، بدین روی سبک سنتی و کوشک را انتخاب کرده بودند.متراژ زمین بالغ بر 1000 متر مربع بود که ساختمان در مساحت 300 متر مربع و زیر بنایی بالغ بر 600 متر مربع دارای یک زیرزمین بعنوان پارکینگ و یک سوییت کوچک و همکف که با طاق و تویزه در اتاق ها و گنبد در مرکز سالن اصلی با تزیینات فراوان بود که به دلایلی تزیینات داخل محدود گردید.
این پروژه بصورت تلفیقی ، از قالب سنتی در بستر مدرن شکل گرفته است. سعی شده جایگاه و توانایی معماری ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.سقف را از لحاظ بصری به دو قسمت تقسیم کردیم، در قسمتی گنبد با خیز کم و بصورت ساده، در کناره ها از جزییات بیشتری استفاده شد و از گچبری هایی مرسوم با نام کشته بری استفاده گردید. در قسمت دیگر از طرح گره ایرانی استفاده شد که می تواند بر اساس سلیقه معمار از متریال های مختلفی استفاده گردد. در پشت گره ایرانی تابش نور را به صورت ملایم با قرار دادن متریال غیرشفافی مانند پلکسی کنترل شده ایجاد کردیم که فضا با نور ملایم زینت داده شود.
بر روی دیوارها از قاب بندی های مرسوم در سبک کلاسیک استفاده شد ولی با تکنیک و المان های سنتی پوشش داده شد،همچنین با پنجره های هلالی تاکید بیشتری بر قالب اصلی شد و هماهنگی لازم را نیز با طاقچه ها و شومینه که از بخاری سازی های گچی سنتی الگو گرفته شد،خواهد داشت.
داستان آشنایی من با آقای دکتر افتخار در تالار اشرف اتفاق افتاد و ایشان بسیار علاقمند به کار شدند و تصمیم گرفتند ورودی باغ خودشان را بطور سنتی بسازند. تیم تاق بلافاصله بعد از اتمام پروژه تالار اشرف مشغول چند پروژه شد که یکی از آنها باغ آقای دکتر بود.
بعد از برآورد هزینه ها تحقیقات لازم و طراحی ها بصورت فشرده در یک ماه انجام شد و چیدمان پیمانکاران مشخص شد و پروژه استارت خورد. طراحی ها از کلیت فضاها صورت گرفت تا دیتیل ها و جزییات یعنی حتی طرح کاشی کاری حوض و گچبری سردر نیز انجام شد و بصورت دستی اجرا گردید که در چیدمان تصاویر ملاحظه خواهید کرد. در مورد کلیت فضا تمرکز بر روی فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران صورت گرفت که جناب آقای حسین سلطان زاده کتابی با نام فضاهای ورودی مفصل به این مقوله پرداخته است.در مورد جزییات نیز هماهنگی کامل بین کلیه دیتیل ها و حتی رنگ ها صورت گرفت و سعی بر این شد که هرکدام از دیتیل ها بطور خاص خودنمایی نکند و وابستگی به کل خود را حفظ کند.
همچنین با تغییرات معاصر در روش زندگی سعی شد معاصرسازی و امروزی کردن فضا نیز در کار در نظر گرفته شود بطور مثال فضای ورودی سواره و پیاده را بطور کامل مجزا کردیم.
کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای نسبتاً بزرگ اصفهان است. این کلیسا بسیار نزدیک به کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس و در شمال این دو کلیسا قرار دارد. بیت لحم در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوران صفوی، بنا شده و مدفن وی و چند تن از اعضای خانواده اش نیز در حیاط کلیسا قرار دارد. خیابانی در محلهٔ جلفای اصفهان هم به نام خواجهپطرس نامگذاری شده است. کلیسای بیت لحم را میتوان هم از نظر نقاشیهای زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوهترین کلیسای اصفهان دانست. به خصوص اینکه دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان است
پلان کلیسا از نوع تالارهای گنبددار مستطیل شکل است که در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. بنا هیچ گونه تزیین خارجی ندارد و ارتفاع آن از سطح زمین 25 و قطر آن 11 متر است . گنبد با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده است. در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن ناقوس خانهٔ کلیسا، که در سال 1897م بنا شده، قرار گرفته است
مصالح به کار رفته در ساختمان عبارتاند از خشت و آجر. دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شدهاند و بر روی تمامی آنها نقاشیهایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس نقش بسته. در قسمت پایین دیوارها نیز از کاشیهای لعابدار به رنگهای نیلی و آبی برای تزیین استفاده شده است
این پروژه در سال 1390 از طرف میراث فرهنگی به تیم مجرب تاق سپرده شد و مرمت بسیار حرفه ای و تخصصی در این پروژه انجام گردید که سبب گردید به عنوان پیمانکار نمونه میراث فرهنگی شناخته شویم.
همچنین در سالهای دیگر در چندین فاز مرمت این کلیسا را زیر نظر خلیفه گری خود کلیسا و با نظارت میراث فرهنگی انجام دادیم، با امید به اینکه توانسته باشیم دین خود را به سرزمین قشنگمان با آثار زیبا و فاخر ادا نماییم.
در تصاویر قسمتی از مرمت نقاشی بصورت مرحله به مرحله نشان داده شده است تا با عملیات سخت و زیبای مرمتی بیشتر آشنا بشوید.
مجتمع مسکونی جباری واقع در خیابان جابر انصاری اصفهان یک پروژه مشارکتی می باشد و در زمینی به مساحت 300متر مربع ساخته شده است. این پروژه شامل 4 واحد تیپ، 190 متری و یک واحد 140 متری که در طبقه همکف قرار گرفته و مجموعا 1250 متر مربع زیربنا را شکل داده است.
در نماهای این پروژه از متریال هایی همچون سنگ الیگودرز استفاده شد که برای اینکه موج های سنگ درهم تنیده شود از اسلب برش خورده استفاده گردید،همچنین از سنگ لاشتر مشکی که در ورودی از اسلب هایی با ابعاد 2.90*1.80 استفاده شد. درب ورودی ساختمان از سنگ اسلب لاشتر به همراه استیل دودی تیره ساخته شد تا کاملا با دیوارهای ورودی هماهنگ گردد.
تم رنگی پروژه سفید و طوسی در نظر گرفته شد و کلیه متریال ها و فضاها برای شکل گیری کل یکپارچه از این قاعده تبعیت کردند.
هر واحد دارای 3 اتاق می باشد که اتاق سمت جنوب بعنوان اتاق مستر در نظر گرفته شد، سقف سالن بطور فلت کناف کاری شد که از نورپردازی های مدرن ریلی استفاده گردید و در ریل ها از چراغ های لاین نوری و چراغ های اسپات استفاده گردید، کف واحدها نیز سرامیک با ابعاد 1.20*1.20 طرح کلکته استفاده شد.
صنایع دستی آقاجانی در حال حاضر بزرگترین تولید کننده صنایع دستی کشور است، تولیدات این مجموعه در زمینه های فیروزه کوبی،مس و پرداز،میناکاری، گل و مرغ و .... می باشد.
تیم تاق با شروع کار تحقیق و بررسی خود را روی نوع تولیدات مجموعه که بر محور فیروزه کوبی می باشد آغاز کرد و طی این مراحل به مدولاری براساس چیدمان فیروزه بر روی فلز مس با نرم افزار Grasshopper دست پیدا کرد و سپس با ساده سازی احجام به شکل مثلث رسید که طی ریتم خاص با ابعاد مختلف به مانند سنگ های فیروزه شکل گرفت و سپس آن را بر روی کلیه فضا از جمله دکورها و ویترین ها، سقف ها و لوسترهای دست ساز و شبکه بری روی ورق ام دی اف و حتی برش بر روی ورق فلز و تابلو فروشگاه گسترش دادیم. این کار باعث تاکید کاربری صنایع دستی در کلیه فضا گردید و کل فضا به هویت یکپارچه دست پیدا کرد.
در این فضا طراحی معماری باعث شد تاکید بیشتری بر برندسازی مجموعه گردد و همین سیاست کاری در کل سیستم بازتاب یافت که در ساختمان سازی های دیگر این مجموعه این روند ادامه یافت.
با توسعه کسب و کار صنایع دستی آقاجانی احتیاج به فضایی بر تولیدات گسترده مشهود بود و کارگاه آنها توان این کار را نداشت،لذا مدیریت مجموعه تصمیم به ساخت کارخانه ای در حد و اندازه این مجموعه گردید و به خریداری قطعه زمین 1000 متری در شهرک صنعتی مبادرت نمودند، ما نیز در این روند در حال تحقیق و بررسی سیستم کاری مجموعه بودیم چرا که پلان باید بر اساس خط تولید کارخانه شکل می گرفت و بدلیل اینکه هر مرحله از کار با مرحله دیگر در تضاد و دچار اخلال در سیستم می شد نمی توانستیم از سیستم خطی تولید استفاده کنیم. سرانجام پس از زمانی طاقت فرسا و با ایده فضاهای واسطه و نیم طبقه پلان مجموعه شکل گرفت و برآورد قیمت انجام شد و شروع به کار پروژه انجام گردید.
در این پروژه بدین صورت پیش رفتیم که برای سرعت بخشیدن به کار مرحله به مرحله طرح ها و پلان ها آماده می شد و همزمان کار اجرایی را نیز پیش می بردیم، لازم به توضیح است این مجموعه شامل قسمت اداری،اتاق مدیریت ، اتاق جلسات ، انبار تخلیه زیرساخت، کارگاه چسباندن سنگ فیروزه، کارگاه ساب سنگ فیروزه، کارگاه ترمیم سنگ، کارگاه سمباده، کارگاه پرداخت، کارگاه نمد، کارگاه پلی استر اول و دوم، اتاق سرور، اتاق استراحت و نمازخانه، سرویس های بهداشتی و ... که در تصاویر، برخی از این کارگاه ها و قسمت اداری به نمایش در آمده است.